Tuesday, May 19, 2009

LAHANADAN TİCARET



Türk aklı mı desem ne desem. Girişimci!!! bir işadamı Çin'de bir takım bebekler yaptırarak Türkiye'de satışa sunmaya başlamış. Bu bebeğin özelliği ne peki? Düğmesi açıldığında ağzını oynatarak Türkçe olarak "Allahım, annemi, babamı ve tüm ailemizi birbirimize bağışla. Sağlıklı huzurlu ve mutlu, uzun ömürler ver. Yurdumda ve dünyada tüm insanlar sevgi ve barış içerisinde yaşasın. Amin" şeklinde diz çökmüş halde dua ediyor ve konuşması çocukların sevdiği bir melodiyle son buluyormuş. Aslında sempatik geliyor ilk duyduğunuzda ama, bana açıkçası pek sempatik gelmedi sonradan düşündüğüm zaman. Oyuncak bebeğin ses kayıtları ve dizaynını dediğim gibi bir işadamı yaptırmış ve Çin'e göndererek üretilmesini sağlamış. Oyuncak satıcıları da bu bebeğin özellikle kız çocukları ve anneler tarafından büyük ilgi gördüğünü söylüyorlarmış. Ben küçükken şarkı söyleyen veya altını ıslatan bebekler vardı. Yani gerçek bebekler gibi. Şimdi bir düşünün, hangi lahana bebek dua eder? Dua etmeyen bir insan olduğum kanısına varılacak şimdi, alakası yok. Aksine de duanın gücüne çok inanırım. Ama dua gibi kutsal ve hayatımız boyunca devam ettireceğimiz bir ritüeli bir lahana bebekten öğrenmek istemem. Adı üstünde lahana bebek, öğretmen değil, sadece bir oyuncak.Ben bugün ettiğim duaları anneannemden ve annemden öğrendim. Daha içten, daha samimi, ve daha yaratıcı.İçerisindeki elektrik devrelerine ezberlenmiş bir dua yüklenen bebeğinki, bizim ailelerimizden öğrendiğimizin yerini tutar mı? O kadar samimi, o kadar yürekten midir? Bir de çocuk aklı oyuncak atılır, kırılır, unutulur gider. Bu mantıkta bir şeye bu anlamı yüklemek biraz ağır geldi bana. Kız çocukları ve anneler tarafından ilgi görmesi de normal. Anneleri dua eden bebek alırken çocuklar dua eden bebek diye değil, bebek olduğu için almak istiyorlar. E annelerin de canına comcom. Ben çocukların o ayrımda olduğunu düşünmüyorum. Ben o annelerin yerinde olsam, oturup güzel bir duayı kızıma ben öğretirdim. Dili döndüğünce, aklı yettiğince. Haaa bu bebeklerin oyun havasında belini kıvırarak dans eden, değişik şarkıları söyleyen, yaylalar yaylalar diye türkü söyleyen asker görünümlü modelleri de varmış. Her kesime hitap etmek bu işte. Ticaretin sözlük anlamı...

Related Posts with Thumbnails